P5

Lekcja 5.

Pętla while i warunki logiczne


**Pętla while**

Pętla while służy do wielokrotnego wykonywania grupy instrukcji (ciała pętli) do momentu, aż warunek będzie spełniony.

while zmienna != wartownik:       # wartownik to wartość jaką musi przyjąć zmienna aby pętla została przerwana.
   blok instrukcji

np.
zmienna=1
while zmienna <= 10:
    print(zmienna)
    zmienna+=1 
                    # zmienna=zmienna+1

Powyższy program dodaje do zmiennej 1 i wyświetla aż do otrzymania wartości 10


ZADANIA

*Napisz menu programu:
   ***************
   * 1- Autor    *
   * 2- Koniec   *
   ***************
Program ma działać (wracać do menu) do momentu wcisnięcia - Koniec.

*Dopisz do poprzedniego programu (pod nr 2 -Gra, nr 3- Data, 4-Koniec )
  2 - Gra - grę losującą liczbę z zakresu 1-100, którą użytkownik musi odgadnąć.
  3 - Data - napis "dziś jest ...(dzisiejsza data)
  Po każdorazowym działaniu menu ma wyświetlać sie na czystym ekranie. W przypadku wybrania złego numeru ma pojawić się komunikat "Wybierz inny numer".


**Operatory logiczne**
*AND*
Operator and wykorzystywany jest przy warunkach złożonych, składających się z kilku prostych warunków. Wymusza on spełnienia wszystkich warunków.

if zmienna1==warunek1 and zmienna2==warunek2:

np.

if uzytkownik=="Jan" and haslo=="jachu1":
   print('Witaj Janie')


*OR*
Operator OR, podobnie jak AND wykorzystywany jest przy warunkach złożonych. Wymusza on spełnienia jednego (któregokolwiek) z warunków.

if zmienna1==warunek1 or zmienna2==warunek2:

np.

if uzytkownik=="Jan" or uzytkownik=="JAN":    #instrukcja print wykona się w przypadku podania jednego lub drugiego loginu.
    print('Witaj Janie')

*NOT*

Operator not jest przeczeniem i dla True przyjmuje False i odwrotnie dla False przyjmuje True.

np.
while not uzytkownik:
    uzytkownik=input('Podaj nazwę użytkownika')    # do momentu podania nazwy użytkownika pętla będzie prosiła o podanie nazwy użytkownika.