P4

Lekcja 4. Instrukcja warunkowa i moduły (losowe, matematyczne, systemowe)


**Instrukcja warunkowa**


<     mniejsze
<=   mniejsze równe
>     większe
>=   większe równe
==   równe
!=    różne

Można stosować warunki łączone 3<4<7, oraz stosować porównania stringów.


if warunek1:
    kod1
elif warunek2:
    kod2
elif warunek n:
    kodn
else:
    kodn+1


np.
1)

haslo=input('Podaj haslo')

if haslo=='abcdef'
   print('dobre haslo')



2)
a=int(input('Podaj a '))

if a>0:
   print('a>0')
elif a<0:
    print('a<0')
else:
    print('a=0')



* if True *

Każda zmienna może posiadać stan True(prawda) lub False(fałsz), możemy użyć tego faktu w pętli.
Warunek zzostanie spełniony jeżeli zmienna przyjmie jaką kolwiek wartość.

np.

if zmienna:                      # jet to równoważne z if zmienna !=0:
    print('zmienna się zmieniła')



**Podstawowe moduły**

Moduły, czyli zestaw dodatkowych poleceń, które możemy używać w naszych programach dołączamy do naszego poprzez polecenie import.

np.
import math  #moduł matematyczny
a=sqrt(b)    #obliczanie pierwiastka

Poleceniem dir(nazwa modułu) np. dir(math) możemy podejrzeć jakie funkcje są dostępne w module.
Poleceniem help(nazwa funkcji) np. help(sqrt) możemy dowiedzieć się więcej o danej funkcji.
Możliwy jest import jednej funkcji z biblioteki poprzez polecenie:
from biblioteka import funkcja
np.
from math import sqrt    # importuje sqrt (pierwiastek)
from math import *       # importuje wszystkie polecenia

*Przykładowe moduły i ich funkcje*

*math - matematyczne*  

sqrt(x) - pierwiastek z x
pow (x,y) - potęga x^y


*random - losow*

import random

random.randint(x,y) - losowa wartość między x i y

random.randrange(x) - losowa wartość z zakresu 0 do x-1

lista=(1,2,5,8,99) lub lista=('a','Zenek','w')
random.choice(lista) - losowy element z podanej listy


*os - umożliwia uruchamianie funkcji systemowych w terminalu
np.
os.system("clear")    #czyszczenie konsoli (w Windows "cls")


Dodatkowe moduły będą wprowadzane w dalszych lekcjach.


ZADANIA
*Napisz program, który będzie rozpoznawał, czy liczba jest parzysta,czy nieparzysta.
*Napisz program rozwiązujący równanie kwadratowe.