Lekcja 4. Instrukcja warunkowa i moduły (losowe, matematyczne, systemowe)
**Instrukcja warunkowa**
< mniejsze
<= mniejsze równe
> większe
>= większe równe
== równe
!= różne
Można stosować warunki łączone 3<4<7, oraz stosować porównania stringów.
if warunek1:
kod1
elif warunek2:
kod2
elif warunek n:
kodn
else:
kodn+1
np.
1)
haslo=input('Podaj haslo')
if haslo=='abcdef'
print('dobre haslo')
2)
a=int(input('Podaj a '))
if a>0:
print('a>0')
elif a<0:
print('a<0')
else:
print('a=0')
* if True *
Każda zmienna może posiadać stan True(prawda) lub False(fałsz), możemy użyć tego faktu w pętli.
Warunek zzostanie spełniony jeżeli zmienna przyjmie jaką kolwiek wartość.
np.
if zmienna: # jet to równoważne z if zmienna !=0:
print('zmienna się zmieniła')
**Podstawowe moduły**
Moduły, czyli zestaw dodatkowych poleceń, które możemy używać w naszych programach dołączamy do naszego poprzez polecenie import.
np.
import math #moduł matematyczny
a=sqrt(b) #obliczanie pierwiastka
Poleceniem dir(nazwa modułu) np. dir(math) możemy podejrzeć jakie funkcje są dostępne w module.
Poleceniem help(nazwa funkcji) np. help(sqrt) możemy dowiedzieć się więcej o danej funkcji.
Możliwy jest import jednej funkcji z biblioteki poprzez polecenie:
from biblioteka import funkcja
np.
from math import sqrt # importuje sqrt (pierwiastek)
from math import * # importuje wszystkie polecenia
*Przykładowe moduły i ich funkcje*
*math - matematyczne*
sqrt(x) - pierwiastek z x
pow (x,y) - potęga x^y
*random - losow*
import random
random.randint(x,y) - losowa wartość między x i y
random.randrange(x) - losowa wartość z zakresu 0 do x-1
lista=(1,2,5,8,99) lub lista=('a','Zenek','w')
random.choice(lista) - losowy element z podanej listy
*os - umożliwia uruchamianie funkcji systemowych w terminalu
np.
os.system("clear") #czyszczenie konsoli (w Windows "cls")
Dodatkowe moduły będą wprowadzane w dalszych lekcjach.
ZADANIA
*Napisz program, który będzie rozpoznawał, czy liczba jest parzysta,czy nieparzysta.
*Napisz program rozwiązujący równanie kwadratowe.